בקרת המשקל iQ – השלב הבא: תשולב כסטנדרט בכל בקרות המכונה של ENGEL

Share via Whatsapp

מדדים של ביצועי ההזרקה בפועל, הנאספים מכל מחזור הזרקה, משמשים כדי לבקר את תהליכי ההזרקה ולבצע אופטימיזציה שלהם. בעבר נהגו המפעילים להתמקד בכיוון הכוחות והזמנים של תנועות הצירים. כיום, בקרת המשקל iQ מקדמת אותם צעד גדול קדימה. תוכנת הבקרה של ENGEL מפיקה מדדים של ביצוע, אשר מספקים מידע ישיר על האיכות הצפויה של הרכיב המיוצר. החל מתערוכת Fakuma 2017, שתתקיים באוקטובר הקרוב, בקרת המשקל iQ תהיה כלולה כסטנדרט בכל מכונות ההזרקה של ENGEL.

 

בעת הפיתוח של בקרת המשקל iQ שמה ENGEL דגש מיוחד במילוי המובלעות בתבנית. כדי לכוון את התנועה מבוקרת-המהירות של הבורג בשלב המילוי, מפעיל המכונה מתכנת מצב פתיחה, פרופיל מהירות ונקודת מעבר מלחץ ההזרקה ללחץ העוקב כערכי מטרה. על סמך ערכים אלה מחשבת בקרת המכונה מפרט שלם של ערכי מטרה, שווסת ההזרקה משתדל להתקרב אליהם ככל האפשר.

למשל, עקומת לחץ ההזרקה המתקבלת תלויה במהירות הבורג, בכמות ההיתך בצוואר הבורג, בתכונות הזרימה של החומר וכן בהתנגדות לזרימה לאורך הכניסה, התעלה החמה והמובלעת. בגלל ריבוי הגורמים המשפיעים עליה, עקומת לחץ ההזרקה היא שונה וייחודית לכל יישום. תנודות באחד או בכמה מהגורמים, המשפיעים על עקומת לחץ ההזרקה הנוצרת בפועל, ישפיעו על איכות החלק המיוצר. לכן, עקומת לחץ-זמן מתאימה לשמש כמדד לאיכות.

 

מדדים משמעותיים של הביצוע בפועל

בקרת המשקל iQ מספקת שלושה מדדים של הביצוע בפועל בכל מנת הזרקה:

  1. נפח ההזרקה: כיוון שנפח ההזרקה קשור ישירות למשקל המנה בפועל, זהו המדד החשוב ביותר. הוא מביא בחשבון, שהבדלים בהתנהגות הסגירה של שסתום האל-חזור גורמים לשינוי בכמות החומר המוּבָל לתוך המובלעת.
  2. השינוי בצמיגות ההיתך: זהו מדד בעל משמעות משום שהצמיגות קובעת את יכולת הזרימה של ההיתך, וזו בתורה קובעת את נפח ההזרקה. שינויים בצמיגות יכולים לנבוע, למשל, מתנודות במנות החומר, תכולת החומר הממוחזר, תכולת הלחות או שינויים בטמפרטורה.
  3. מידת ההתאמה בין עקומת לחץ ההזרקה בפועל לעקומת ההתייחסות: התאמה זו יכולה להצביע על גורמים המשבשים את מהלך ההזרקה. למשל, ערך תנודתי מאוד יכול להצביע על כך, שהתהליך אינו מכוון היטב או שהדיזה נסתמה על ידי היתך שקפא.

 

מאמץ קטן, יתרון ענק

בתערוכת Fakuma 2017, הדגימה ENGEL עד כמה קל לנצל בצורה מלאה את הפונציאל של בקרת המשקל iQ. תחילה, המפעיל יוצר אופטימיזציה של התהליך לקבלת הרכיב בעל התכונות הרצויות בדרך הרגילה, ולאחר מכן הוא מפעיל את מדידת ההתייחסות בלחיצת כפתור. במהלך עבודת המכונה, מדדי הביצוע בפועל מחושבים ברצף וניתן לצפות בהם ישירות על הצג של בקרת מכונת ההזרקה CC300 (או בכל מקום אחר – באמצעות תוכנת MES, תוכנה לניהול ובקרה של רצפת הייצור).

כיוון שבקרת המשקל iQ כבר מחשבת את מדדי הביצוע תוך כדי הזרקה, במקרה של סטייה מערכי המטרה המערכת מספקת הזדמנות לבצע תיקונים בתוך אותו מחזור הזרקה, וכך למנוע היווצרות פסולים. ENGEL גם פיתחה תוכנה לצורך ויסות מקוון זה. התוכנה של בקרת המשקל iQ מכוונת את נקודת המעבר מלחץ ההזרקה ללחץ העוקב ואת פרופיל הלחץ העוקב בכל מחזור וכך שומרת על נפח הזרקה קבוע.

יכולתה של בקרת המשקל iQ לשפר את ההדירות של ההזרקה תלויה במספר גורמים. כמובן, כאשר ההתהליכים כבר יציבים מאוד בזכות עצמם, ניתן לשפר אותם במידה מעטה יחסית. התוכנה יכולה לחשב את פוטנציאל השיפור שניתן להשיג באמצעות הבקרה וכך להעריך את האפקט הנוסף שיכול להיות לבקרת המשקל iQ.

 

 

 

 

 

 

המדדים של הביצוע בפועל מוצגים באופן שוטף בצורה ברורה על הצג של בקרת מכונת ההזרקה CC300. צבעי רמזור מראים אילו ערכים הם בתוך גבולות הטולרנס ואילו ערכים חרגו מגבולות אלה.

 

 

 

 

לפרטים נוספים:
אלון לרמן
נייד: 054-6645770
אימייל: alon.lerman@aran-rd.com

 

תמונות: ENGEL