טרנדים מובילים בעיצוב מוצרים רפואיים – Medica 2016

Share via Whatsapp

כבר 40 שנה שמדי נובמבר, בדיסלדורף שבגמרניה, מתכנסים נציגים של ענף המוצרים הרפואיים לאירוע הגדול מסוגו בעולם – תערוכת המדיקה הבינלאומית. גם השנה יותר מ- 5100 מציגים, מ- 70 מדינות שונות הגיעו לתערוכה שהפכה לאבן שואבת לחברות המובילות בענף. בהשוואה לענף מוצרי הצריכה, ענף המוצרים הרפואיים מגיב לאט. מוצר רפואי חדש דורש זמן פיתוח ארוך הכולל בנוסף לעיצוב ולתיכנון גם תהליך של בדיקות, ניסויים רפואיים ורגולציה מחמירה. המוצרים שאנו מתחילים לתכנן היום יצאו לשוק אחרי שנתיים או שלוש שנים של פיתוח אינטנסיבי, עלינו להכיר ולצפות את המגמות בענף היום כדי לייצר מוצרים שיעמדו במבחן בעתיד. ובמחשבה זו יצאנו לביקור בתערוכה והרי המגמות הבולטות ל- 2017:

Salvia-Medical-Elosa-800VIT
Salvia Medical – Elisa-800VIT – מכשיר הנשמה משולב טומוגרפיה – מנטר את מצב הריאות בזמן אמת ומאפשר לזהות ולטפל בבעיות פלמונריות בזמן ההנשמה

אני גאדג’ט רפואי – מאז תחילת העידן הדיגיטלי מוצרי האלקטרוניקה עומדים בחזית הטכנולוגיה עם התפתחויות חדשות המתפרסמות כל שנה. המראה המאפיין גדג’טים אלקטרוניים מחלחל גם אל התעשייה הרפואית כמראה שהפך קונוטציה לחדשנות טכנולוגית: קווים נקיים, גאומטריים וצורות פשוטות עם פינות מעוגלות (מישהו אמר I-phone ?). מאפיין בולט נוסף הוא צבעוניות מונוכרומטית עם קונטרסטים חזקים: ניגודיות של שחור ולבן, כהה ובהיר או צבעי מונוכרום עם צבעים חיים ובולטים- תכלת, ירוק תפוח וכדומה.

מסכים, מסכים, מסכים – כחלק מהמהפכה הדיגיטלית מוצרים רפואיים רבים מתהדרים במסכים מתקדמים ובאיכות תמונה מעולה כשיש תחרות בין החברות לגבי איכות וגודל המסך שמסופק עם המערכת. גם מערכות ההפעלה של המוצרים עוברות ממשק קשיח לממשק ע”ג מסכי טאצ’ כשמערכת ההפעלה וממשק המשתמש נידרשים לעמוד באותם סטנדרטים של אפליקציות סלולריות מבחינת עיצוב גרפי, אפקטים ויזואליים ונוחות ממשק המשתמש.

Philips LifeLine
Philips LifeLine – לחצן מצוקה לקשישים בעל חיישן היודע לזהות נפילה ולהזעיק עזרה גם אם הקשיש לא מסוגל ללחוץ על הכפתור.

לצאת מבית החולים – תוחלת החיים בעולם עולה ואיתה צומחת אוכלוסית בני הגיל השלישי החיים חיים איכותיים ופעילים לצד מחלות כרוניות. במקביל מתפתחת מגמה בעולם המערבי של אישפוז ביתי – חולים משתחררים מבתי החולים וממשיכים את הטיפול בחיק המשפחה בבית. מה שמקל על העומס בבתי החולים ומאפשר לחולים נוחות גבוהה יותר בתהליך ההחלמה. מגוון מוצרים רפואיים פותחו כדי לענות על צרכים אלו החל מאביזרים ביתיים לטיפול בהפרעות שינה וכלה במכשירי הנשמה או משאבות אינפוזיה לשימוש ביתי. הדגש הוא על עיצוב המתאים לסביבה ביתית עם ממשק משתמש נוח ופשוט המתאים גם לאדם שהוא לא איש מקצוע.

 

HealthWatch
HealthWatch – חברה ישראלית, אשר פתחה גופיה מנטרת מדדים. המערכת מספקת זרם שוטף של נתונים מדויקיים המועברים לרופא לקבלת החלטות רפואיות.

Wearable – מוצרים נילבשים המנטרים מדדי גוף שונים הם טרנד עולמי כבר מספר שנים. יכולות המזעור המתקדמות בעולם מאפשרות לחברות לפתח מוצרים אלקטרוניים וסנסורים זעירים. שעוני הדופק או שעונים מודדי הצעדים כבר מוכרים בעולם וחברות רבות מנסות לפתח סנסורים לבישים היכולים לדגום מדדי גוף נוספים ברמה הקלינית- רמות סוכר בדם, לחץ דם, הפרעות קצב לב וכדומה.  ה- Wearables החדשים מיועדים ללבישה יומיומית ולינטור המדדים לאורך זמן ולרוב מעוצבים כאביזרי אופנה או מוסתרים על הגוף מתחת לבגד. המידע שנאסף משודר לאפליקציה סלולרית שיודעת גם לתת התראות למטופל במידה וזיהתה מדד חריג. כשהרופא המטפל מקבל מידע רציף, מעודכן ואיכותי הנמדד לאורך זמן.

Philips Respironics
Philips Respironics מכשיר מודולרי לטיפול בהפרעות שינה. מנטר את מצב השינה ומשדר את הנתונים לאפליקציה.

IOT – הטרנד העולמי של ה Internet Of Things מחלחל לאט לתחום המוצרים הרפואיים. ניראה כי לחברות הקטנות בתחום עדיין קשה לזהות ולממש את הפוטנציאל. חברות גדולות יותר כמו פיליפס, למשל, כבר מציגות מספר מוצרים מבוססי IOT וניראה שהם מובילים את השוק בתחום המתפתח הזה.

Big data – עוד buzz word במהפכה הדיגיטלית, הכוונה ליכולות המתפתחות של המחשבים בימינו לאגור מידע רב, לנתח אותו ולהפיק מסקנות. אחד מנציגי חברת פיליפס איתו נפגשנו בתערוכה סיפר שהמוצרים המכוונים החדשים אכן מאפשרים לאסוף הרבה מידע אך כרגע עדיין לא יודעים איך להשתמש בו. דוגמה לשימוש מעניין בטכנולוגית עיבוד המידע היא חברת מדיאל הישראלית. מדיאל עבדו בשיתוף עם קופ”ח מכבי שסיפקה data base של ספירות דם של כמליון מטופלים (באופן אנונימי כמובן ) ובשיתוף עם רשם הסרטן הלאומי (גוף במשרד הבריאות הרושם את חולי הסרטן בישראל). החברה פיתחה אלגוריתם שסרק את המידע שהתקבל והצליח למצוא קורולציה בין המטולוגיה מאוד מסויימת של הדם להתפתחות של סרטן המעי הגס וכך לזהות את המחלה בשלב מוקדם מאוד ואף לחזות את סיכוי הופעתה בעתיד. כיום החברה ממשיכה את הפיתוח בניסיון למצוא דרכים לגילוי מוקדם של סוגים נוספים של סרטן וגם לתחומים נוספים כמו חיזוי בעיות קרדיולוגיות לפציינטים אחרי צינטור.

 

הסינים באים – במדיקה 2016 יכולנו לראות חברות סיניות רבות המציגות מוצרים העומדים בסטנדרטים בין לאומיים. השוק הסיני החל להשתמש ברפואה מערבית וחלק מהמוצרים הללו כבר מפותחים בסין. החברות מציגות מגוון מוצרים בתחומים רפואיים מגוונים ובעיצוב מודרני ומציעות שיתופי פעולה בפיתוח וייצור למשל חברות כמו mindray ו- haier. בנוסף עולה לתודעה העלות הגבוהה של הרפואה המערבית, כשהדגש בפיתוח הוא לא רק רפואה בטוחה ואפקטיבית אלה גם ברת השגה מבחינה כלכלית. כניסת השחקנים הסיניים לענף ביחד עם יכולות הייצור הזולות במזרח צפויה לשנות בשנים הקרובות את מחירי המוצרים ולהשפיע מאוד על התחרות בענף.

 

ניתן לראות כי המגמות המרכזיות התחום הרפואי מושפעות בצורה רבה מהדיגיטציה של העולם. המהפכה הדיגיטלית חובקת עולם ומשפיעה על המוצרים בכל התחומים. לפציינטים יש גישה למידע רפואי באינטרנט, הם לומדים על מצבם ויותר מעורבים בקבלת ההחלטות בטיפול. הדיגיטציה מאפשרת מעקב מרחוק וטיפול עצמי מהבית ומאפשרת לכל אדם לשפר את איכות חייו בין אם הוא חולה ובין אם הוא בריא. סגנון העיצוב וממשק המשתמש דומים למוצרים יומיומיים יוצרים פמיליאריות ומנגישים את השימוש בהם והמידע שמצתבר ומנותח ע”י הכלים דיגיטליים משפר את היכולת שלנו בגילוי מוקדם ומאפשר מניעה של מחלות עתידיות. כשהגלובליזציה מאפשרת הצטרפות של אוכלוסיות חדשות למעגל.
אנחנו בארן, כחברת פיתוח מובילה, לומדים את המגמות הללו כדי לעזור ללקוחותנו לממש את הפוטנציאל הגלום בהן, כדי לתכנן היום את הרפואה של העתיד.

מאת: מיטל ברון, מעצבת בכירה, סטודיו ארן